söndag 21 december 2008

Böcker billigt och bra



Jag har tagit en lugn promenad genom stan för att köpa julklappar. Kan rapportera att det är just - lugnt. Ingen julhets, ganska litet folk. Det kommer inte att slås köprekord detta år och det är väldigt bra. Vänlig stämning också, inga vassa armbågar utan mera laid-back stämning eftersom den hysteriska köpa-köpa-stämningen inte finns. Det enda stället där det glädjande nog är fullt med folk är Pocketshop, denna pärla till bokhandel med massor av nya och gamla pocketböcker så att man har råd att köpa många.
Jag var i välsorterade Pocketshop i Götgatsbacken. Många köpte Roberto Savianos Gomorra - som min dotter Elin skrev en mycket intressant artikel om i Arbetaren långt innan boken ens var översatt till svenska. Mats-Erik Nilssons Den hemlige kocken tummade jag på. Och en vacker vill-ha-bok: Bruno K Öijers senaste Svart som silver - det är då man vet att man är storsäljare när pocketbokhandeln säljer ens nya inbundna.
Dit har jag inte kommit kan jag säga, men jag var glad över att se Smultron och svek och Vinbär och vemod i hyllorna.

Inga kommentarer: