fredag 26 december 2008

Den skrämmande skinkan


Varje familj har sina traditioner och galna påfund. En märklig julgransprydnad följer oss genom livet i min familj. Se bild. Ja, det är en tygskinka. Den hängde hemma hos farmor och farfar i Haga i deras gran. Jag var som liten livrädd för den, vet inte varför men den var skrämmande. Det huset, på Katarinavägen i Haga i Sundsvall, är förresten det hus där vi lät Amanda Rönn i våra Amandadeckare bo.
Nå... skinkan... den gick i arv till mamma och pappa. Hängde i alla år i julgranen på Tivolivägen. Jag ärvde den, jag tror mina bröder ville ha den också, men jag är ju storasyster och fick den. Nu hänger den varje år i min gran. Den ska, enligt familjetraditionen, smygas upp, mina barn förfasar sig och tycker den är ganska ruskig. Men jag är säker på att dom en gång vill ha den i sin gran, alla tre.

1 kommentar:

Anonym sa...

ha! smyga upp den - precis. Skinkan är ruskig. men traditioner är fint tycker jag.