söndag 21 december 2008

Jag har städat bort min bästa städbok!


Jag har städat bort min bästa städbok, den som var ett rent nöje att läsa och som gjorde städningen lustfylld. Var kan boken Städa! finnas? Det är en bok av Estrid Bengtsdotter, journalist och författare. Lotta Kühlhorn är formgivare och illustratör. När jag läste boken för några år sedan visste jag inte att Lotta skulle formge omslagen till Annicas och mina bärböcker - jag tycker hon är fantastisk. Alltid en egen stil, snyggt och med något jag blir glad av i formspråket.
"Visst ser världen lite vackrare ut sedd genom gnistrande, nyputsade fönster. Det är roligare att laga mat i ett kök som glänser och doftar citron" hävdade boken och gav mig... städlust. Sant! Estrid Bengtsdotter beskrev städning som en fröjd, ett träningspass eller meditation.
Jag behövde piggas upp av boken nu i juletid. Men nu har jag städat bort Städa!! Eller hemska tanke har jag slarvat bort den?



Inga kommentarer: