måndag 8 december 2008

Läs Le Clézios Nobelföreläsning

Jag skulle ha lyssnat på Le Clézios Nobelföreläsning igår - men blev sjuk. Blev desto gladare i morse när Svenska dagbladet publicerade hela talet - som är vackert, klokt och inspirerande!!! http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/nobelpriset/artikel_2164839.svd
Läs det. Väldigt läsvärd och sympatisk nobelpristagare denna gång. För länge sedan läste jag Rapport om Adam, hans debutroman och tyckte mycket om den. Just nu har jag läst och tycker om hans Afrikanen.
Nästa år hoppas jag på Joyce Carol Oates - det gör jag alltid. Hon skriver för vuxna, fantastiska romaner, för ungdomar, deckare under pseudonym, essäer om boxning - jag gillar hennes bredd och intelligens och håller inte alls med de kritiker som säger att hon skriver för mycket.
Utanför mitt fönster regnar det, våta droppar i julbelysningen, ljungen fortsätter växa, rödlila och grann, på balkongen. Vädret är grått, jag drömmer om en grön jul. Allt utom snö och halka blir bra.
Min nya espressoapparat ger mig perfekt kaffe, starkt och svart och perfekt att doppa gula saffransdoftande lussekatter i.



1 kommentar:

Anonym sa...

Saffran är solen i december, håller med!