onsdag 3 december 2008

Mod att förverkliga drömmar

Vi känner oss lite duktiga, Annica och jag. Avresa 06.00 - avvinkad av kär vän, det kallar jag tappert!!! Vi har sedan varit på skolan i Kärra hela dagen, pratat oss hesa om böcker och om att vara författare. Svarat på frågor från roliga skärpta frågvisa sjuor och åttor... jag älskar att möta deras intelligenta frågor och även ibland deras motstånd. Deras oväntade kommentarer. Trevlig skola.
Ibland tar det emot att ge sig av från skrivvrån, den trogna macen som spinner så fint, alla de små skrivarrutinerna. Men det är faktiskt nästan alltid positivt att vara ute och möta dessa unga människor och deras frågor. Jag är glad för det. Och dessa förhoppningsfulla skrivare - de som finns i varje klass. De som är som jag var. Skriver i hemlighet, drömmer, hoppas. Det finns en sån längtan i deras ögon när de kommer fram efter lektionen. Under lektionerna sitter de ofta tysta, men man ser på blicken att de följer med. Ibland - inte alltid - berättar de sen om skrivförsök och skrivdrömmar. Jag vill ge dem mod att förverkliga sina drömmar. Det är ju vad vårt eget författarskap handlar om.

Inga kommentarer: