fredag 26 december 2008

Motgift mot intellektuell lättja


Efter en fröjdefull jul med klappar och mat kände jag ett behov av en frisk röst som uppfordrande talade om viktiga saker i världen. Då läser jag Åsa Linderborg - hon är så rak, så klok, och ständigt överraskande. Jag har en liten pocket av henne vid min säng: Håll med eller håll käft, Artiklar i samförståndets tid. Oavbrutet läsvärda, engagerande och ett absolut motgift mot intellektuell lättja. Förra året när jag var i Indien några veckor satt jag på min lilla veranda och läste hennes barndomsskildring Mig äger ingen. En så rörande och berörande barndomsskildring. Den har sålt i flera hundratusen ex, det är inte bara jag som blir berörd av att läsa den uppenbarligen. Till den som mot förmodan inte läst den: Gör det! Jag läste och tårarna rann nerför mina kinder, från verandan i Goa förflyttades jag till hennes barndoms Sverige, där mycket var svårt men kärlek fanns.
Nu ska jag ut - det är drömjul för mig. Ingen snö, torra gator, blå himmel, så talar ingen riktig norrländska, jag vet. Men det är just min vintergen som är vansläktad. Annars älskar jag min barndomsvärld.

Inga kommentarer: