söndag 4 januari 2009

Det är bara att gå vidare

Vi fick sidkorr på vårt manus Till havs med Black Bird. Det är alltid lika pinsamt att se slarvfel. Vi har inte varit konsekventa med hur vi skriver sen/sedan, de/dom till exempel. Trots att vi tyckte vi var så noga har vi upprepat ord. En del meningar känns klumpiga. Jag blir förtvivlad ibland över korrläsning. Det ska vara perfekt. Det är det nästan aldrig. Men okej, hellre fel i korret än i den färdiga boken. Jag är livrädd när jag slår upp en nytryckt bok. Ska det finnas en felskrivning, ett stavfel eller något annat i den nya boken? Och ofta är något sådant det första man ser - den där där känslan: men-hur-kunde-jag-uttrycka-mig-så-dumt! infinner sig och då är boken oåterkalleligen tryckt
Men det är bara att samla ihop kjolorna och vandra vidare i världen.

Inga kommentarer: