måndag 12 januari 2009

En mystisk outgrundlig sextonåring ser Äventyret



En kärleksförklaring till filmkonsten är boken ”Ballaciner” från 2007. Där berättar Jean-Marie Gustave Le Clézio om de filmer och filmskapare som ligger honom närmast om hjärtat.
Äventyret av Michelangelo Antonioni, är en av filmerna berättade Lars Lönnroth i Kulturradion, . Han talade intressant om den, lyssna på Kulturradion!

I mitt minne stiger Antonioni fram som den av mig avgudade regissören. Jag älskade hans filmer och det är nästan otroligt att de faktiskt visades i Sundsvall på lilla Sagabiografen. Trilogin Natten, Feber, Äventyret med den vackra mystiska Monica Vitti i huvudrollen hänförde mig. Jag svepte ut i Sundsvallsnatten efter att ha sett filmerna och försökte vara så mystisk och outgrundlig mitt sextonåriga jag klarade av. Jag bar filmerna med mig i mitt hjärta. Sedan har jag aldrig återsett dem, jag ville bara inte förstöra minnet av dem. Kanske jag skulle våga?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker mig spåra en viss likhet med Monica Vitti och dig själv som något yngre????? Hm! PJ

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hm själv smickrare där!!!