fredag 2 januari 2009

Kommatera kan du inte

Oj det är svart ute och tidig morgon. Men Maria kommer snart och vi ska gå igenom sidkorret på vår nya bok Till havs med Black Bird. Innan jag sätter mig med manus måste jag gå igenom kommateringsregelerna. I skolan var det något jag inte klarade. "Skriva kan du, men inte kommatera!" sa den noggranne magister Sanner och plirade på mig genom glasögonen. Nu lutar jag mig mot Gösta Åbergs Handbok i svenska. Jättebra bok! Klokt och kunnigt för att inte säga finurligt lotsar han läsaren genom skrivfrågor. En nödvändig bok. Vårt korr vimlade plötsligt av kommatecken framför och, det gillar jag inte. Friheten idag är stor när det gäller kommatecken, men man måste vara konsekvent. Friheten fanns inte när jag gick i skolan. Då visste alla exakt var det skulle finnas komma, ja alla utom jag då förstås som alltid tillämpat pauskommatering som är det vanligaste idag. Jag har blivit modern nu - det skulle han veta lektor Sanner i sin himmel.

Inga kommentarer: