söndag 11 januari 2009

Om mostrar och kusinbröder i en utvidgad familj


Jag funderar kring begreppen kärnfamilj och extended family. Jag känner mig så glad över att min familj växer. Att begreppet släkt utvidgas. När jag var i Sydafrika träffade vi Ziphilele /se bilden/ som blev en mycket god vän. Han presenterade oss för många olika människor, vi blev lite förvånade när han presenterade sin fjärde bror för oss.
"Du har verkligen många bröder!"
Han skrattade högt och svarade: "Well, brother eller cousinbrother... vad spelar det för roll?"
Sen dess är begreppet cousinbrother etablerat i min familj.
Jag är till exempel moster till min brors före detta frus barn i hennes nya förhållande sedan de skiljt sig. Låter det krångligt? Det är det inte. K. är min syster helt enkelt, så det är klart att hennes döttrar är mina systerbarn.
Min norrländska familj har genomfört detta bra!
På julbilderna /t.v/är det en härlig samling av barn och fruar och kusiner och cousinbrothers som firar jul ihop - en utvidgad familj helt enkelt.
Vi som tycker om varandra så mycket.

Inga kommentarer: