tisdag 24 februari 2009

Stora njutaredagen med bokrea och semlor


Jag ville iväg vid midnatt. Men trött efter yogan, mörkt ute, snömodd och utan sällskap, nej - jag läste ut Revolutionary Road i stället för att gå på bokrean. Den romanen är så inträngande skickligt skriven, en så omskakande skildring av våra livslögner. Filmen har jag inte sett än, men läs boken!
Nu klockan tio blir det i alla fall dags. 40 % på bokpriset på några bokhandlar, dit beger jag mig.
Vilken högtidsdag, bokrea och samtidigt stora semledagen. Visst köper jag böcker på nätet, men inget går upp emot bokhandeln. Jag vill titta på böckerna, läsa lite, bläddra. Betrakta omslaget och få känslan av boken i handen. Så får det bli - en njutningsförmiddag. Dock med skygglappar. Efter bok- och semleorgien ska jag nämligen prata ekonomi och lån med banken - på tal om livslögner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Doften - jag tänker på doften. Tänk om pengar doftade lika mycket som nytryckta otummade böcker. Tyngden på hardbacks också - något av reellt värde som verkligen väger något. Slutligen - priset som kan vara så lågt att det går en illning av orätt genom min kropp, som om mitt åsatta värde och bokens ditsatta inte riktigt synkar i verkligheten. Då, med alla bitar på plats, så susar det i rea genen och jag är värdig en nybakad semla med varm, gräddig, mjölk.
ÅH