torsdag 26 februari 2009

Vilken bok vill du kliva in i

Hur många vill inte byta bort sina tråkiga liv mot något av de fantastiska äventyr de läser om? Idag ska jag se filmatiseringen av en av mina favoritböcker, Bläckhjärta av Cornelia Funke. Den handlar precis om det. Ett fantasyäventyr om att läsa in sig i en favoritbok och uppleva den verkligheten. Kanske blir det mer omtumlande för huvudpersonen än hon kunnat ana.

Vilken favoribok vill jag kliva in i? Jo, bara en dag vill jag vara på Tara i amerikanska södern och uppleva stämningen där. Möta Scarlett och se hur livet var. Kanske. Eller... ?

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Vet precis vilken eller snarare vilka böcker jag skulle vilja kliva in i; Marcel Pagnols barndomsminnen från Provence. Vet inte hur många gånger jag har läst dem genom åren och önskat mig förflyttad dit. Han beskriver sin familj och sitt landskap så otroligt kärleksfullt. Ibland gråter man en skväll när man läser dem - allt slutar inte lyckligt. Det är 4 böcker allt som allt, den första kom -57 och den sista -77 (efter Pagnols död). Vet inte om de finns översatta till svenska dock. Om inte så blev detta en lång kommentar i onödan!
Jo, en ska till - 2 av dem har filmatiserats men det går inte att jämföra filmerna med böckerna, som så ofta...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annika - jag följer direkt med dig in i Pagnols Provence! jag är nyfiken på den nya filmen från Provence som går nu.