torsdag 19 mars 2009

Att kisa eller kissa det är frågan när man är liten och läser

Erling är min vän och brorson, en synnerligen rolig och klok vän. Vi var på crèperie ikväll, åt och pratade böcker. Han rekommenderar vampyrläsning åt mig, jag är tveksam, skrajsen av mig som jag är. Han läser glatt våldsamma mangaserier också. Men när jag gav honom vår snälla barndeckare för några år sedan /Spår i snö/ tyckte han den var så läskig att han bara ville läsa den dagtid. Jag tog det som en komplimang att den var så verklig och påminde om det liv han kände till och därför kunde vara hotfull.
Han gillar Petrinideckarna också. Jag berättade att Mårten Sandén som skrivit dem också skrev schlagerfestivaltexten till Alcazar. Erling läste en av Mårtens böcker när han gick i tvåan och inte lärt sig skilja på enkla och dubbelskrivna konsonanter.
"Jag grubblade länge över varför huvudpersonen kissade mot solen", berättar han.
Att kisa mot solen och kissa mot solen är inte riktigt samma sak.

Inga kommentarer: