söndag 1 mars 2009

Eldsjälar som ger oss bra indiska böcker


Igår kväll kände jag mig rastlös och uttråkad. Det är ingen höjdare att se Melodifestivalen ensam och längta bort. Till vad? Det är när man inte ens vet det som det blir knepigt.
I alla fall, jag gjorde som jag brukar. Läste. Och det är en bok som jag bara måste rekommendera, den gjorde mig riktigt lycklig och jag insåg att det är till södra Indien jag längtar, väldigt mycket. Indien har besegrat mig, första gången var en chock, efter tredje gången är det ett behov att resa dit. Men i alla fall - boken: Flod av Ambai. Mat och musik har en framträdande roll i den värld Ambai beskriver. Bokens hjältinnor tillhör olika generationer och deras längtan efter frihet är lika stark som drömmen om kärleken.Det är fantastiska noveller från södra Indien utgivna av bokförlaget Tranan och Indiska Biblioteket. Bakom Indiska Bibliotekets bokserie finns ett unikt svensk-indiskt samarbetsprojekt. Det har resulterat i att sammanlagt tio indiska titlar översatts till svenska. Projektet har också medverkat till att en rad böcker översatts från svenska till indiska språk. Birgitta Wallin har översatt novellerna med hjälp av min goda vän Sandhya Rao. Boken är skriven på tamil och översatt från engelska - men Birgitta har varit i Indien och översatt, hon har haft stöd och hjälp av tamilspråkiga.
Birgitta Wallin är redaktör för Karavan och en riktig eldsjäl, en stillsam sådan som inte gör mycket väsen men i det tysta gjort en enorm insats för att sprida bra indisk litteratur i Sverige. Läs Karavan - en utomordentlig tidskrift. Och framför allt skaffa omedelbart Flod – med ett av årets vackraste omslag för övrigt. Läs och njut av dessa berättelser om kvinnor i Indien. Jag lovar er en upplevelse - och ni kommer som jag att vilja åka till Indien.

7 kommentarer:

kerstin sa...

Låter jätteintressant, jag såg "Ett annat sätt att leva" och sedan ett program om Paul Simon, det finns alternativ till Melodifestivalen fast man inte kan tro det om man följer media.
Förresten, vad har hänt , plötsligt fungerar kommentarfunktionen!
Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kerstin! Vi åker till Indien!

Annika Estassy sa...

Eva, har du läst "Kvinnor på ett tåg" av Anita Nair? Om inte så gör det...
Det krävs alltså några gånger för att vänja sig vid Indien? Har bara varit där en gång (en typisk charterresa) och jag skämdes nästan över mitt eget överflöd, över att pruta ner tyger som såldes av kvinnor som lämnat sina barn i andra delstater för att åka till turistorterna och jobba. Nästan gång ska jag närma mig Indien på ett annat sätt tror jag...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annika! Vill gärna läsa Anita Nair, har inte gjort det.Indien var en chock första gången, jag åker aldrig tillbaka! sa jag i 10 dagar, sedan var jag fast. Jag har varit på författarresor flera gånger, det är galet och omtumlande och färgstarkt. Jag längtar dit! Jag tycker mycket om Zac O´Yeahs böcker om Indien, han var min första guide i Indien. Han har skrivit Guru, en bok om Bollywood, Mahatma Gandhi biografin.Men man är upprörd hela tiden i Indien, av alla kontraster, av fattigdomen, precis som du säger.

Anonym sa...

Har du läst Under manogträdet - det är också en fin annorlunda indisk roman som jag kan rekommendera. Håller med om indiska biblioteket, de gör en storartad insats som borde uppmärksammas mer. Men visst har även indiska författare varit i Sverige och översatt svenska böcker till indiska språk? M.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

M! Översättarprojekten är så spännande så det måste jag svara på i ett blogginlägg. Kommer i morgon. Bästa hälsningar.

Anonym sa...

Ett annat sätt att leva är ett fasinerande program, jag håller med. Eva nästa gång skippa schlagerfestivalen, man känner sig verkligen ensam när man ser den och inte kan kommentera eller skoja om det man ser utan bara sitter där och undrar vad livet går ut på! Känner som du ibland. K:)