torsdag 19 mars 2009

Leva vill att vi ökar vår humorkvot, HQ

Jag läser ett inspirerande nummer av tidskriften Leva. Det handlar bland annat om humor som kraft i livet och det fungerar: numret gör mig glad! Det finns inget så härligt som vänner som man kan skratta ihop med, skrattet överlappar sorgen. Och det bästa jag kan säga om några av männen i mitt liv är att de fått mig att skratta.
Skratt är så förlösande. Det glada, varma, tillgivna skrattet alltså. Så befriande. Öka din HQ! utropar Leva. De citerar Arthur Koestler som säger något så fint som att Aha och haha-upplevelser hänger ihop. Visst är det härligt?
I numret finns en tänkvärd intervju om humor och allvar med Zinat Pirzadeh, komiker och författare. Folk borde lära sig slappna av och inte ta sig själva på så stort allvar, tycker hon: "Man måste inse att andras liv inte handlar om att göra just mig arg och besviken."
Zinat pratar så klokt om humorns makt att på ett avväpnande sätt möta svåra situationer. Hon debuterar förresten med två böcker i år: Flickan och vargen, som är en roman och en humorbok: Fyra blattar är mer än fem svennar.

1 kommentar:

Annika Estassy sa...

Ett skratt förlänger livet... Det är mitt motto. Att få skratta, även mitt i sorgen, är förlösande.