lördag 7 mars 2009

Själen blir glad av att läsa Khadra


Jag startade dagen med yogapass på Friskis - kände mig stolt men är pinsamt oskicklig på skulderstående och plogen - min lätta kropp varför försvann du, kom tillbaka, du är saknad!

Det var inte kroppen jag tänkte skriva om utan själen. Den blir glad av läsande. För ett tag sen läste jag den algeriske författaren Yasmina Khadra som är en man fast det inte låter så. Han skriver fantastiska romaner från bland annat hemlandet Algeriet. Jag lektörsläste åt ett förlag hans nya Ce que le jour doit à la nuit och rekommenderade den varmt. En kärleksfull, varm, sorglig och intensiv skildring av Algeriet, med kärlek och vänskap som tema. Alldeles underbar och jag vill att MÅNGA ska läsa den. Flera av hans andra böcker finns utgivna på Alfabeta! Bra! Piggt förlag.
I dagens Svenska Dagbladet finns i kulturdelen /som ofta är väldigt läsvärd fylld av spännande tankar/ en innehållsrik recension av boken som valdes till 2008 års bästa roman av litteraturtidskriften Lire.
Efter attentatet och Sirenerna i Bagdad heter hans hittills utgivna böcker.

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Tack för tipset Eva, vad roligt att upptäcka en författare man inte hade en aning om. Men hur hinna läsa allt man vill?!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Nej det går bara inte, ständigt nya böcker jag vill läsa. Men det här är en riktigt bra roman. Jag var i Algeriet en gång, för länge sedan. Och jag minns mycket när jag läser hans senaste.