fredag 24 april 2009

Coco Chanel som lanserade mitt favoritplagg herrpyjamas även för kvinnor dygnet runt


Jag är ingen modebloggare - det är inte mitt ämne. Men jag älskar kläder. De hänger överallt i min lägenhet och det är med sorg i hjärtat jag tvingas städa garderoben och slänga ibland. Jag har märkt att min stil förändras nu när jag sitter så mycket hemma och skriver. Betydligt slappare klädstil. Nu läser jag i franska Elle /ja jag vet, igen, men det är min favorittidning, en härlig blandning av kultur och flärd, massor om böcker i varje nummer till exempel!/.

Men nu var det kläder. Jag hittar en artikel med Audrey Tautou som spelar Coco Chanel i en kommande film. Coco Chanel vet jag inte vet så mycket om, men blir riktigt nyfiken. Hon gillade en väldigt avspänd stil. Ett av hennes typiska plagg var herrpyjamasen. Den bars inte bara på natten utan även på dagen. Underbart, jag älskar herrpyjamaser. Underbara fladdriga byxor, jackor med härliga fickor, och det är otroligt snyggt med en stor härlig pyjmas på en kvinna, riktigt attraktivt tycker jag.
Nu blir pyjamasen nästa års modepryl. "Ultracool" som Elle säger. Men också extremt raffinerad, ska bäras med chica accessoarer och användas i de mest smarta sammanhang.
Jo, jag fattar, det är inte riktigt det pyjamasstuket jag har. Men jag har några fina i siden, inköpta i Vietnam och Kina. Och så brukar jag fynda riktigt fina i bomull på herravdelningarna på fina varuhusets rea. För att nu avslöja en hemlighet.
Det blir mycket pyjamaser och mycket Coco Chanel framöver med andra ord, låter spännande. Hon var en kvinna som ville ha samma ekonomiska frihet som männen, dessutom ville hon ha frihet att slippa korsett!

Inga kommentarer: