onsdag 1 april 2009

Tre skrivande systrar som fascinerar



"Alla sanna berättelser rymmer kunskap; fast i vissa av dem kan den klenoden ibland vara svår att upptäcka, och när den väl påträffas visar den sig kanske vara så obetydlig till formatet att det knappt lönar sig mödan att knäcka nöten för att komma åt den torra, skrumpna kärnan."

Så lovande börjar "Agnes Grey" av Anne Brontë som jag läser nu. Skriven 1847. Nu nyöversatt roman av den minst kända av de tre Brontë-systrarna Charlotte, Emily och Anne. Alla tre skickar de in sina manus och döljer sig bakom varsin manlig pseudonym. Så småningom gjorde Charlottes "Jane Eyre" sitt segertåg över världen, Emilys enda roman "Svindlande höjder" hyllas som mästerverk. Om Anne finns bara lite information, berättar Håkan Bravinger i fint förord till boken. Mest beskrivs hon av storasyster Charlotte. "Anne är så tyst, hennes blick så nedslagen". (Charlotte har målat bilden av Anne t.h.)
Men bakom tystnaden och de nedslagna ögonen fanns fantasi, ska bli spännande att läsa hennes roman.
De tre skrivande systrarna fascinerar mig.

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Systrarna Brontë har alltid varit mytomspunna för mig och jag har svårt att skilja på dikt och verklighet när det gäller dem!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja det verkar precis så med denna bok också, där liv och dikt går ihop.Ibland är jag med om att folk tror att böckerna jag skrivit handlar om mig. Vi har många gånger fått frågor om händelserna i Vänskapspakt är på riktigt. Lite ovanligt eftersom det ju är en deckare!