tisdag 5 maj 2009

Beställ bums biljetter till Sista dansen


Ikväll har jag sett Sista dansen på Stockholms Stadsteater, en repetition, den har premiär senare i veckan.
Ulla, Olle, Axel, Harriet, Hilding, Majken och Ingrid, alla 80 plus, har haft turen att kvala in på ett äldreboende. Harriet överger inte sina stilettklackar, Olle äter dagligen 17 mediciner, Ulla längtar efter en Dry Martini och Ingrid tar fel på Axel och sin sen länge döde make. Det har Axel inget emot.
”Gode Gud låt mig dö knall och fall” ber Ulla, arkeologiprofessorn som aldrig trott på högre makter. Vårdbiträdet Elsie sätter på kaffet och stoppar in några kanelbullar i mikron.
Hjälper det? Se de strålande Meta Velander, Yvonne Lombard, Lena-Pia Bernhardsson och Meg Westergren - vilken kvartett av suveräna kvinnor. Tidlösa.
Jag måste bara direkt uppmana alla som är här i närheten att genast beställa biljetter. De kommer att ta slut i ett nafs. Jag som var teatertrött tycker att Sista dansen är så bra, så ömsint och varsam med de åldrande människor den skildrar, så viktig, så kärleksfull och mitt i alltsammans så rolig. Man fruktar förstås att se sin egen framtid - men vad ska man göra, skratta åt eländet och hoppas på en mänskligare politik för äldre? Just nu säger jag bara: Beställ biljetter!

1 kommentar:

Anonym sa...

hvorfor ikke:)