fredag 22 maj 2009

Nu gör jag glatt min själsås med grädde igen och njuter av smörklicken på sparrisen

De två senaste veckornas upplevelse är att det är kul igen att laga mat. Jag trodde jag hade sloknat efter många års vardagsmatlagande. Jag hade liksom ingen energi och tyckte knappt det var kul att äta. Jag? Ändå gick jag inte ner ett hekto av den tråkiga mat - magra! - jag åt. Men så började jag läsa om LCHF - lite kolhydrater mycket fett. Lät ju galet! Men så många vittnade och jag är pigg på att testa allt nytt. Så efter misslyckad GI och detox som jag inte mådde bra av så dags för LCHF.
Jag kan inte säga att jag är märkbart smalare, inte tjockare heller för den delen. Men jag mår bra. Är pigg. Och det är jättekul att laga mat igen! Efter ett intensivt fettsnålande återgår jag till den mat jag lagade förut. Själsås brukade min barn kalla såsen med dijonsenap pch vispgrädde - för att de älskade den och jag påstod att det var för att jag lade ner min själ i den! Nu kör jag själsås igen och det är så gott. Faktiskt en fröjd att laga mat igen. Vin. Smör, grädde precis vad en kock behöver i köket. Bröd, potatis, pasta, ris klarar jag mig gärna utan. Men gärna sparris till med en rejäl klick smör.

4 kommentarer:

KarinaHC sa...

Visst är det härlig mat med smör och grädde och så mår man så bra:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja! Det är rena glädjekicken :-)

Maria Björkman sa...

Heja, Eva! Visst är det mycket roligare med smör och grädde, och man blir absolut inte knubbigare! Äter man bara med måtta, så är allt OK!

Mattis sa...

Själsås. GUd vad underbart :-D