måndag 15 juni 2009

Blir spikmattan årets "bakmaskin", prylen man vill glömma att man la pengar på när den samlar damm i skåpet

Det är väl journalistgenen i mig som blir misstänksam när alla står i kör och jublar och ingen är kritisk. Vad är det här egentligen? Nu undrar jag väldigt över spikmattan. Den har dragit in 200 miljoner åt sin skapare Om Mokshananda, tidigare Jonathan Hellbom, och är enlig en intervju i DI hans bidrag till att människor ska ta hand om sig själva. Den enkla dyra mattan tillverkas i Indien. Jag har i månader nu undrat över ekonomin bakom gigantiska uppslagsannonser som är rejält dyra i varenda dam/månads/hälsotidning som finns i Sverige. Överallt dessa artikelliknande uppslag och överallt denna hyllningskör. Nu senast är det Leva-tidningen som berättar i sin blogg om den lyxiga Shaktigala som ägt rum: Glamourgala i spikmattans tecken.
En spikmatta blir en miljonindustri? Från ingenting kom han, fixade spikmattan, köpte dyra annonser och segrade? "I dag äger mer än 3 procent av Sveriges befolkning en spikmatta", säger Om Mokshananda, till Dagens Industri.
Är det årets största PR-grej? Blir spikmattan årets "bakmaskin", prylen man vill glömma att man la pengar på när den samlar damm i skåpet, eller är det så fantastiskt som många testare säger? Jag måste självklart testa innan jag spolar. Men jag har inte råd att betala så mycket som 600 för att ligga på plastspik även om en tia av pengarna går till ett barnhem i Himalaya. Kan ingen tidning berätta historien om spikmattan på riktigt, inte bara som en liten hyllningsartikel som den i DI?

8 kommentarer:

Kerstin sa...

Hej! Jag har en spikmatta, inte Shaktimattan dock utan den ryska med lite färre piggar. Och den har faktiskt fungerat. Jag har haft ont i en fot sedan början av december förra året och efter en veckas användande av spikmattan så har det onda i foten gått bort. 600 kr känns då som billigt jämfört med ett antal läkarbesök, röntgen och sjukgymnastik =)
//Kerstin

KarinaHC sa...

Jag kan i alla fall berätta på riktigt att den där spikmattan funkar rätt bra. Den gör ont att ligga på, det gör ännu ondare att kliva upp men min kroniska smärta blir lite mindre. Den försvinner inte men den är inte längre så påträngande och mina stela muskler har plötsligt blivit mjuka igen.
Om det beror på tro eller fakta spelar ju egentligen ingen roll så länge jag slipper ha ont.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej Kerstin och Karina!
Jag har konstant ont i min sönderskrivna axel -så rätt som det är ligger jag nog på en spikmatta! Det är säkert bra österländsk gammal kunskap - jag undrar bara när ett fenomen dyker upp sådär hur det kommer sig.

Maria Björkman sa...

Det är väl bra att du är kritisk och inte köper allt! Det låter onekligen skumt. Men - jag använder spikmattan några gånger i veckan, varje dag hinner jag inte, eller glömmer bort det. Jag har inga specifika besvär jag på så sätt har blivit av med, men jag blir mycket avspänd, och kroppen tackar mig faktiskt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej Maria! Jo, jag har hört av många att mattan är bra. Nyfiken som jag är kan jag ändå inte låta bli att undra över hur alla de jättestora många dyra annonserna finansieras. Är man nyfiken så...
Kan tro att mattan är bra efter konferenser, då brukade jag vara spänd:)

Annika Estassy sa...

Spikmattan kom upp vid gårkvällens bokträff. Den kanske skulle göra gott åt mina ibland verkande axlar?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag tror spikmattan kan vara suverän. har just frågat mina kompisar i Indien om hur de använder den där! Kul att veta vad den kostar i Indien också.Återkommer!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

"Spikmattor ligger man kanske pa i Tintin- och Asterix-serier nar de kommer till Indien. Har inte sett en pa ett decennium... (dvs riktigt spikmatta med tillhorande fakir)." hälsar min vän Zac som bor i Bangalore sedan tio år tillbaka.