tisdag 30 juni 2009

Dagens bräda

Vännen K:s pappa var en hårt arbetande snickare. När han inte arbetade läste och skrev han. Långt in på ålderns höst gjorde han alltid något varje dag, han kallade det för att göra dagens bräda. Det är ett så bra uttryck att jag gör det till mitt här på ön. Det handlar inte om läsande och skrivande, mer om att hålla stället igång. En praktisk uppgift att utföra varje dag. Jag är inte stark och inte teknisk men kämpar på. Dagens bräda är att jag röjt min favoritstig ner till grinden, det innebär att vrålköra trimmern och klippa ner vildväxande hassel. Hur får man kål på hassel för övrigt, jag klipper, den växer bara vildare? Dagens bräda har också varit att lyfta ut en byrå från skrivrummet och ersätta den med ett mer harmoniskt bord. Ja, det var mina brädor för dagen. Nu är det inget som hindrar mig från att börja skriva.
Eller? Jo en sak, det är sol ute!

3 kommentarer:

KarinaHC sa...

Om du vill ta kål på hassel måste du ta rötterna också. Ju mer du klipper ju fler extra skott kommer det

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Karina! Jag klipper och kliper och busken bara exploderar i nya blad och skott... men att gräva upp roten, det måste vara ett jättejobb?

Annika Estassy sa...

Om du är ihärdig och klipper ner skotten så fort de kommer orkar busken inte till slut - rötterna får igen näring när busken inte får några blad. Men det tar några år och det gäller som sagt att vara ihärdig. Annars återstår bara att gräva upp rötterna och ja, det är ett riktigt dagsverke!