torsdag 9 juli 2009

Vem begår mordet på det svenska kulturhuset i Paris?

Läs debattartikeln idag i DN av den fd franske ambassadören Patrick Imhaus i Sverige. Min gamle vän Guy de Faramond har översatt artikeln som är berättigat indignerad. Den svenska regeringen hotar av ekonomiska skäl att stänga CCS, det fantastiska svenska kulturhuset i Paris som varit en mötesplats och ett kulturcentrum i decennier. Hur inskränkt ekonomistisk och kulturfientlig är en regering som sneglar bara renodlat ekonomiskt på en sådan sak som kultur? Vad är det för kortsiktig byråkrati som styr regeringen Reinfelt om de stänger detta fantastiska skyltfönster för svensk kultur? Jag är ledsen och och upprörd.
Jag har själv haft förmånen att vistas i det vackra gamla huset i Maraiskvarteren i Paris där det sjuder av verksamhet. Svensk kultur visas upp, det är en mötesplats för svensk kultur och svenskt samhällsliv. Patrick Imhaus formulerar fint i sin artikel hur betydelsefullt det är. Ska den borgerliga regeringen kröna Sveriges tid som ordförandeland med att smälla igen dörren för den svenska kulturen i Europa och lita till vaddå - marknadskrafterna? Det är pinsamt och det är sorgligt.
Den 14 juli blir det antagligen demonstration i Stockholm mot den kulturfientliga politik som vill stänga det svenska kulturhuset. Jag kommer att delta och hoppas många andra också gör det.

3 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Bedrövligt om CCS stängs ner. Har varit med om att arrangera mycket välbesökta och uppskattade filmveckor där.Jag hoppas verkligen att regeringen tar sitt förnuft till fånga. Varför är det så fult med kultur i Sverige när kulturen i t.ex. Frankrike har ett så högt anseende?

Victor Estby sa...

Bra rutet!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annika! Jag undrar också ofta över varför man inte kan vara stolt över den svenska kulturen, det här är helt ofattbart för mig. Då måste man ryta, eller hur Viktor!