tisdag 11 augusti 2009

En liten följeslagare i livets kriser

Anna Kåvers till formatet lilla, men till innehåll mycket kloka bok Att leva ett liv inte vinna ett krig talar till mig, lugnar mig ibland, hjälper mig att få rätt perspektiv.

Hon säger "att acceptera betyder inte att man automatiskt tycker att något är bra, riktigt eller ens rättvist. Det innebär helt enkelt att se verkligheten som den är utan skygglappar och värderingar. Att acceptera innebär också att frigöra sig från tankar om hur det "borde" eller "måste " vara."

Varje gång jag bläddrar i boken hittar jag något att begrunda. När jag till exempel känner mig orättvist behandlad av livet, är arg och ledsen över saker jag faktiskt inte kan påverka - då är det så skönt att läsa en bok om acceptans. Det är ju märkligt nog så att en accepterande inställning ibland är vad som behövs för att bryta spärrar och lås vi har inom oss och göra oss mer öppna för att förändra. Det låter paradoxalt, men det fungerar.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har den som ljudbok på min mp3 och det är Anna själv som läst in den!! Det är oerhört konstruktivt och jag fylls av hopp och tro när jag lyssnar till hennes lugna stämma i hörlurarna. Hennes röst och ord gör att jag kommer ned på jorden och samlar mig och accepterar läget precis som det är för att sedan kunna gå vidare!!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anne: Du skrev så fint på din blogg om plantan av tillit. Önskar dig att den kan växa. Som Anna säger - tankarna de oroliga bilderna, allt är konstruktioner, de är inte verkligheten. Jag ville skriva det på din blogg men när jag använder min gamla mac fungerar det inte att skicka meddelanden om bloggen inte har kommentarerna i ett popupfönster - som det här. Det var i alla fall en så fin bild med den ömtåliga plantan tillit. Vårda den.
Jag skulle verkligen vilja lyssna på Anna Kåvers röst, det måste jag göra. Hennes ord är så lugnande för mig att läsa, de tränger igenom, milt och effektivt.

Unknown sa...

Tack Eva! Jag blir så inspirerad av att läsa det du skriver! Att lyssna på Anna Kåvers röst ger verkligen ytterligare en dimension av accepterandet.

Anonym sa...

Jag köpte Anna Kåvers Att leva ett liv, inte vinna ett krig -05 och sedan dess ligger boken vid min säng. Har också Åsa Nilsonne Vem är det som bestämmer i ditt liv och Anna Kåver och Åsa Nilsonne Tillsammans- om medkänsla och bekräftelse. ;Men det är Att leva ett liv - om acceptans som jag läser mest , som ger mig lite draghjälp att klara av livet.Tidigare var Rollo May min husgud, Kärlek och vilja och Modet att skapa är närmast sönderbläddrade och det ligger klipp och anteckningar mellan bladen precis som det nu börjar göra i Anna Kåvers bok.
Ja så är det förstås Dalai Lamas bok om Lycka, en handbok i konsten att leva.
Kerstin Kärran

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Min pappa klippte artiklar och la i böcker han tyckte om. Ibland faller en artikel ur en gammal bok som inte öppnats på länge som en hälsning från honom. Så ser nog dina böcker ut Kerstin. Lästa intensivt. Vilken tur vi har, Anne och Kerstin, som har böcker att hålla i handen, böcker som tröst, i livet.

Jenny L sa...

Tack för intressant lästips Eva (och ni andra)! Anna Kåvers bok verkar rätt för mig just nu.
Kram

Simona sa...

Ja, Annas och Åsas böcker är toppen! Rekommenderar dem till nästan alla mina klienter.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja absolut Simona, både Anna Kåvers bok och Åsa Nilsonnes Vem är det som bestämmer i ditt liv är kloka böcker. Jenny - det här är böcker som du kommer att läsa från pärm till pärm, många gånger, tror jag!