torsdag 3 september 2009

Indisk kultur, musik och mat

För trött att läsa men glad. Jag har tillbringat kvällen på Shanti, en av Stockholms bästa indiska restauranger. Jag var på nya Shanti på Södermalmsallén. Ikväll var det två indiska kvinnor som spelade vilsam musik från Kolkata. Shantis ägare Nahid Hassan sjöng sånger med texter av Tagore - väldigt fint! Dessutom bjöd han på indiska smårätter. Kanske är det inledningen till kulturkvällar på Shanti där svensk och indisk folklig kultur möts? Jag hoppas på det.

Jag bläddrade där i en ny kokbok om indisk mat från Bilda förlag och fick lust att äta indisk mat igen, kanske laga till och med? Jag har en kokbok från Kolkata just som jag fick av min goda vän Moushumi Bhowmik som är både författare och musiker. Dessutom outgrundligt vacker, se själva på bilden jag tog i Goa häromåret!

2 kommentarer:

Maria Björkman sa...

Indisk mat och kultur är varm, färgglad och rik på något sätt. Sen ligger den ju nära till hands när man yogar, oavsett man vill eller inte närmar man sig den. Likväl som ayurveda blir något som väcker stor nyfikenhet och som är närbesläktat...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja en yogakurs i Kerala med ayurvediska behandlingar vore inte fel, eller vad säger du?