tisdag 8 september 2009

Nä, Friskis och Svettis blir nog inget Friskis och Själis som jag hoppades

Jag måste hitta ett nytt ställe att yoga på. I våras tyckte jag att det var okej med Friskis och Svettis yogapass. De lovade dessutom utveckling, många fler pass. Några av ledarna var riktigt bra. Men nu när hösten är här är det ganska få, snabbt fullbokade pass. Och de vi varit på hittills är så mycket sämre än i våras. Det är som om de gymnastikanpassar yogan, det har inte varit några andningsövningar och hur kan man ha yogapass utan att tala om andning? Avslappningen som i våras var bra guidad avslappning inskränker sig nu till lite stretch.
Nä... det är som om dom tappade sugen. Vill jag gympa så går jag på sådana pass. Det här känns inte alls som genomarbetade yogapass längre.
Dessutom är ju filosofin på Friskis sån att man inte får någon respons av ledarna, de gör övningarna, vi gör efter. I stället för att de inte skulle göra varenda solhälsning utan gå runt och korrigera åtminstone de värsta misstagen.
Jag är rejält besviken, jag som trodde att Friskis och Svettis satsade på att bli Friskis och Själis också. Men jag får väl testa några pass till innan jag avger slutomdöme!
Jag tar gärna emot tips på bra yoga i Stockholm, helst på söder!

4 kommentarer:

Maria Björkman sa...

Låter verkligen som om du behöver gå vidare, Eva. Du behöver mer vägledning och arbete med yogan, och i Stockholm borde det väl inte vara några problem att hitta något bra kan jag tycka. Jag har dessvärre inga tips att ge dig där, det är fel plats :-). Men vilken yoga är det du vill göra? Kundalini? Ashtanga?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det är väl mest hathayoga jag gått på och ashtanga light. Jag spanar runt på några av de yogaställen jag känner till. Du har helt rätt i att jag måste gå vidare men det gäller att hitta rätt grupp och rätt nivå.

Beatrice sa...

En kollega till mig har börjat på http://www.kundaliniyogacenter.se/ och är väldigt nöjd. Kostar inte hela skjortan heller enligt uppgift.

Lycka till!

Anonym sa...

Kan du tänka dig att lämna Söder finns det här: www.ashtangayoga-enskede.nu Terese som leder det mesta där är urbra. Som på Gotlandsgatan, fast billigare.
Jag ser fram emot att kunna börja där igen, framåt våren när Valle är lite större. Kram Ylva K