måndag 28 september 2009

Stefan Einhorn har en grupp för visdom på facebook


Jag vill gärna bli vis. Som Gandalf, har jag tänkt. Men vad menar man med vishet? På facebook nu har Stefan Einhorn, som jag gillar, startat en vis-grupp, den handlar just om detta och alla kan gå med. Det har inget med visor att göra, men mycket med visdom. Han tar upp Gandalf som ett exempel på visa personer, andra är jediriddarna Obi-Wan Kenobi och Yoda (i Star Wars), Mister Miyagi (från Karate Kid) och Dersu Uzala (från Akira Kurosawas film men det är ett problem för mig att han inte lyfter fram en enda vis kvinna.
I alla fall, jag vill gärna citera några av de punkter Stefan Einhorn anser att dessa visa människor besitter. Gå gärna med i gruppen om du är med på facebook. Jag kan inte länka eftersom jag inte vet hur man länkar till en facebookgrupp, men citerar och så får ni leta er dit!
• Ödmjuk framtoning. De framhäver aldrig sig själva.
• Kreativitet. När allt hopp förefaller ute kan de finna en nyskapande lösning.
• Stor livserfarenhet. De har en gedigen erfarenhetsbank som de hämtar inspiration från.
• Förmåga att överblicka konsekvenser av handlingar. De ser inte enbart till de kortsiktiga konsekvenserna utan också till de långsiktiga.
• Stor människokännedom. De förstår människor i sin omgivning, ibland bättre än dessa förstår sig själva.
• Integritet. De går sin egen väg.
• Inte prestigefyllda. De låter inte sitt ego komma i vägen för den bästa lösningen.
• Äldre. De är alla till åren komna och ibland mycket gamla.
• Kontakt med det metafysiska/övernaturliga/andliga. De har ofta, men inte alltid, tillgång till speciella krafter och påfallande ofta en förankring i någon form av tro på det ”övernaturliga”.
• Kämpar för det goda. De står genomgående och tveklöst på det godas sida.

8 kommentarer:

Jane Morén sa...

Är jag helt knäpp eller, men jag tycker jag känner igen mig i alla dessa kriterier som Stefan radat upp;-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt Jane! Jag efterlyser ju de visa kvinnorna....

Annika Estassy sa...

Jag ska satsa på att bli vis när jag är tillräckligt gammal. Men när är man det?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Faktiskt aldrig tror jag, Annika, man skjuter hela tiden det där med att vara gammal framför sig, så det är lika bra att starta nu med en gång!

Anonym sa...

Jag tycker mycket om vishet, och jag har genom åren upplevt mycket kvinnlig vishet. Både i fiktion och i verklighet. Fast just nu känner jag mig så manglad i hjärnan att jag inte lyckas formulera mig. Men jag återkommer! Kram Annica

Var dag bär guldkorn sa...

Egentligen den enda riktig stora önskan jag haft i mitt liv, sedan jag var riktigt liten, att jag innan dör ska hinna bli en riktigt klok person (mina klokkriterier stämmer bra med Einhorns visa). Fast just ikväll har jag halkat långt ifrån detta känns det som eftersom min gamla svarta lista som varit försvunnen i så många år håller på att vakna till liv igen.
Marias svarta lista?? Tja, hamnar man där drabbas man av min livslånga inre "bannlysning". Fast de som var där förr, när jag hade en sådan sist, har ju svävat ut i glömskan. Så det är kanske bara tillfällig ilska ...

Anonym sa...

Hej Eva! Och alla ni andra som hänger hos Eva ibland. Jag saknar er, bloggandet och allt det andra. Måste kommentera lite här istället. När jag var yngre sa jag alltid att jag ville bli "gammal och vis" och jag efterlyste en mentor, eller mästare som jag sa, jag visste inte att ordet mentor fanns då, än mindre hittade jag någon att hålla i handen när jag var ung. Nu är jag andras mentor istället och jag tycker verkligen att alla äldre kvinnor ska se till att stötta någon yngre!
Och så är det ju, gammal och klok vill alla bli, men gammal vill ingen vara. Eller?
Jag gillade listan, har ju en fallenhet för listor, ska skriva upp de där punkterna och börja fundera mer över dem. Kan nog hjälpa en själv till ett lyckligare och innehållsrikare liv.
Kramar och vi ses väl snart, va?
/Ylva-stor

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ylva-stor! Jag saknar din blogg, saknar du den inte själv? Funderingar man kunde ta del av och lite info om vad du tänker... Jo vi ses snart, fest eller promenad med Ylva-lill i Nackareservatet kanske