torsdag 22 oktober 2009

Hela stans lilla mamma

Mamma är lik sin mamma... låter sångtexten. Jag undrar om man blir alltmer lik sin mamma utan att man ens märker det? Jag tänker allt oftare på min mamma, känner hur små vanor hon hade också blir min vanor.
Kanske tänker jag extra mycket på henne här i Vietnam för här blir jag direkt en mamma. När jag är ute med min dotter ser alla direkt hur vi är släkt. Sedan kallar alla mig mamma här också.
Det blir så gulligt, vietnamesiskan har inte pronomen på samma sätt som vi. Därför säger folk ofta: My mother till mig. De tar så vänligt i mig och tilltalar mig: My mother.
I mitt privata liv har jag så klart alltid varit mamma.
Men jag är inte riktigt van vid att vara allas mamma på det här sättet. Jag är van att möta människor i min yrkesroll, som journalist eller författare. Det känns lite nytt det här att vara hela stans lilla mamma.

6 kommentarer:

Var dag bär guldkorn sa...

Ja, jag kan se det framför mig.
Inte Eva - men ändå just precis du Eva!

Granne med potatisodlaren sa...

Var glad! Min kompis modell större heter Big mama när hon reser.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva - jag skulle inte bli så glad om de började ropa Big mama efter mig - då är My mother klart bättre!

Guldkorn! Tänk när vi var mammor med ganska små barn med oss till Vietnam!
Och nu är mitt lila barn en så oerhört vuxen och världsvan person att vietnameserna vänder sig till henne i stället för till "lilla mamma"

Evas blogg sa...

Härligt. När vi var i Turkiet en gång, med alla tre barnen, blev jag behandlad som en drottning. Jag hade ju tre barn, det var aktningsvärt. Helt nytt för mig men härligt var det :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja visst är det härligt, Eva, när de anser att barnen är en gåva, det tycker jag också om! Jag som älskar att tala om mina barn :)

Jenny L sa...

Hej "hela stans lilla mamma"! Så gulligt och rart Eva. :)