måndag 26 oktober 2009

Tänk att vi har ett vardagsliv med små rutiner i Vietnam




Snabbt har vi hittat ett litet liv här i Hoi An, Ellen och jag. Det är ganska stillsamt. Vi äter tidig frukost. Sedan har jag en liten plats i trädgårdskaféet där jag skriver fram till lunch på en obestämd historia som jag inte riktigt vet vad det är. Då ger vi oss på på vandringar, till sömmerskan som idag för att hämta en sommarklänning, till något ställe där vi kan äta.
Idag blev det grillad fisk på Hai Kafé, sedan satt vi där och läste. Se bilderna! Det är en av våra favoriplatser. Idag mindes vi plötligt att när vi var där 2002 delade vi alltid på en portion till lunch. Vi har minsann blivit hungrigare sedan dess!

Ikväll har vi varit på ett möte med Ellens arbetsgrupp här i Hoi An. Hon är ansvarig för en grupp nordiska och vietnamesiska studenter som läser Internationella relationer. Det är den norska Kulturskolan som är arrangör och Ellen är den som ser till att studenternas liv fungerar. Hon kom hit som student till kursen första gången, sedan bad de henne stanna kvar och ta hand om nästa kurs. Det var 2007 och nu är hon tillbaka igen.

Efter middagen strövade vi hem och plockade bland annat upp mina favoritstövlar som vi kopierat hos en skomakare. Hoppas sulan ska hålla för novembermodd i Sverige!

4 kommentarer:

elin sa...

åååååå jag vill vara med!

elin sa...

åååååå jag vill vara med!

Pia sa...

Låter som en behaglig tillvaro!

Maria Björkman sa...

Så fantastiskt skönt det verkar. Varför kan vi inte ha det så, alltid? Du verkar passa in Eva!