torsdag 1 oktober 2009

Tips om en bra kulturpolitisk krönika

Kanske är jag lite mycket inne i min egen Eva-värld för tillfället. Tur att man har bröder! Jag skulle verkligen vilja att ni läste Johns krönika i LO-tidningen om Kulturproppen och kvalitet och om hur småpengar kan göra underverk. Hotbilden, menar John, är att den centrala makten över kulturpolitiken samlas i feta institutioner som liknar övriga statliga myndigheter. Allt större del av deras verksamhet kommer med åren att gå åt till utvärdering och administration. Faktiskt precis det jag tar upp i min beskrivning av min tidigare arbetsplats, en förbundsexpedition som blir alltmer visionslös.
Artikeln är så bra och den tar upp så viktiga frågor om kulturen, både övergripande och med konkreta exempel. Klicka här och läs den!

1 kommentar:

Annika Estassy sa...

Läste artikeln... Även studieförbunden ska ha kvalité som mål. Man har nu ägnat ett par år åt att försöka hitta så kallade kvalitetsindikatorer och bestämde sig till slut för att cirkelledarna skulle alla genomgå samma grundutbildning. Då har man uppnått kvalité. Ridå.