måndag 26 oktober 2009

Vackra kläder i Vietnam

Bara några kommentarer till bilderna från igår.
Konhattarna är ett plagg som är användbart, skyddar mot solen, går att bära saker i, döljer sånt man inte vill visa, det är ingen turistpryl utan något man verkligen använder.
Till vardags går kvinnorna ofta i en slags pyjamaser. Mjuka bomullsbyxor och skjorta eller kort blus, ofta i samma tyg. Det ser så fint ut och så användbart ut, det kan vara precis vilket mönster och vilka färger som helst.
Till fest har kvinnorna långa sidenbyxor och en an sai, en lång klänning som är figursydd med höga slitsar i sidorna. Plagget är så fiffigt sytt att man känner sig smal och elegant trots att man (jag menar alltså jag) inte är det. Det följer kroppen tätt men döljer ändå en del som ska döljas. Jag älskar det plagget. Unga flickor kommer ibland cyklande i hatt,vita an sai och handskar ... det är så vackert när de glider fram!
Allra finast är an sai i siden eller till och med i sammet. Sammet är dyrt. Jag sydde ett par sammetsbyxor häromdagen. Känner mig riktigt fin när jag har dem! Hemma har jag en röd an sai i siden. Det märkliga är att den fortfarande passar fast jag sydde den 1989.

Inga kommentarer: