lördag 21 november 2009

Det är nästan med andakt jag öppnar den här vackra boken

Jag har en så vacker bok framför mig. En sån som man bara vill hålla i, njuta av och betrakta innan man börjar läsa.
Det är Anteckningar från kriget, Marguerite Duras dagbok från det andra världskrigets sista kaotiska dagar och en skildring av hennes uppväxt i det koloniala Indokina.

Boken består av innehållet i fyra häften som man fann i ett kuvert kort före hennes död 1996. Häftena är grundmaterial till stora delar av det senare författarskapet: här finns ursprungsversionen av Duras väntan på den deporterade mannen som senare gavs ut som Smärtan. Här finns skildringen av en ung flicka klädd i lackpumps och tropikhjälm, uppvaktad av en infödd affärsman och försatt i ett plågsamt socialt och ekonomiskt underläge.
I översättning av Magdalena Sørensen, Suzanne Skeppström, Marianne Tufvesson och Else Marie Güdel.
NU ska jag snart läsa Duras egna anteckningar till den historia som sedan blev en av mina favoritbäcker: Älskaren.


2 kommentarer:

MaHi sa...

Hej Eva, såg pjäsen om hennes "kärleksmöte" med affärsmannen på parkteatern i somras. En fantastisk pjäs. Otroligt skådespeleri. Njut av denna underbara bok.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Mahi! Ibland är det ren lycka att få en vacker efterlängtad bok i sina händer.