fredag 22 januari 2010

Bokhögarna växer på mitt golv! Är du en bokhamster? frågar Elin

Elin tar upp ett problem jag tror vi alla delar på sin bokblogg: Hon är en bokhamster som har för många böcker hemma. Ja, vad gör man av alla böcker som inte får plats? Mina flitiga bloggvänner köper hela tiden nya böcker, jag såg Lyrans lilla fyndhög igår på bloggen och på Bokhora finns bild på hur bokhögarna växer i fönstret. På mitt golv finns flera meterhöga staplar. Jag bor i en modern lägenhet med stora fönster och jag älskar tavlor så hur gör man med bokhyllor? Hallen är redan full av hyllor.
På sommaren tar jag med böcker till min ö. Där har vi ett bryggbibliotek. Man skänker böcker dit helt enkelt och alla får ta. Nu försöker jag genomföra det i min bostadsrättsförening i stan men oj vad det är svårt att få besked om en så enkel sak. "Jamen var ska hyllan stå?" sa de först. "Vi har ingen hylla!" sa de sen. Men jag tänker inte ge mig. Jag hatar synen av en massa bortslängda böcker i skräprummet, hur kan man kasta böcker??? Mitt tredje råd är att fylla en korg med böcker man inte vill ha och ställa vid utgången så de gäster man har får ta med sig.
Jag säger som Elin, hur gör ni?

12 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Bokhamster - det var ett bra uttryck! Mitt problem är att jag älskar varje bok och klarar inte av att skilja mig från en enda. Men jag måste snart. Skulle något skolbibliotek (finns det sådana fortfarande?) vara intresserat kanske? Eller så får jag göra som jag gjorde när jag hade villaträdgård och tonvis med äpplen - en kasse utanför grinden där det stod varsågod. Eller som du - ser till att det blir en bokhylla i vår semesterby.

Var dag bär guldkorn sa...

Köper så mycket färre böcker (enbart de jag verkligen vill äga, och den delen har jag också minimerat på grund av mindre boende och tunnare plånbok, annars är det pocketböcker som gäller, vilka lättare kan vandra vidare), lånar mer, byter och ger bort!

Granne med potatisodlaren sa...

Det är omöjligt att slänga böcker. Det går bara inte. Jag byter, ger bort och lämnar till olika väntrum. Trots det ligger det böcker nästan överallt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annika, ja bokhamstrar är vi allihop. eller hur! Läs Elins blogg, massor av boktips som är bra - där hittar du ännu mer böcker!

Guldkorn. man måste ju rensa ibland, jag tänker att det är fint attkunna ge böcker vidare. men vissa böcker, ganska många i sanningens namn, vill jag ÄGA

Eva. Att kasta böcker - det är obegripligt för mig! Men egentligen är det fint också med böcker överallt. Tycker min bokhög är ganska vacker.

Evas blogg sa...

Jag kan inte göra mig av med gamla böcker, inte de inbundna i alla fall. Har bokhyllor i alla rum och några ute i stugan. Nu för tiden köper jag mkt sällan böcker, lånar på bibblan. Men sina gamla pocketar kan man ju ge till andra. Varför inte skicka till sina bloggvänner :)

Annika Estassy sa...

Nej, nej Eva, försök inte att bli av med dina bokhögar genom att öka på våra! :D

Pia sa...

Det är svårt att göra sig av med saker som man fått en personlig relation till, vilket man oftast får med böcker.

Jag älskar mina böcker och kan inte skiljas från dem. Försöker låta bli att köpa dem inbundna, pocketböckerna jag inte vill ha kvar tar jag med mig till jobbet, där vi har en hylla med dittagna böcker. Det är bara att ta hem eller att låna.

Varje bok är ett liv och ett hem utan liv är inte ett hem.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja vi kan vara överens om att det är underbart med böcker. Förut skulle jag ha sagt med skivor också - men där håller något på att hända. Jag känner mig nästan gammeldags när det inte är spotify som låter hos mig utan en vanlig cd.

Ango sa...

Jag är också en bokhamster av stora mått. Köper mycket böcker, får en hel del av mina svärföräldrar och även en del recensionsexemplar från förlag. Jag har bara olästa böcker i mina bokhyllor, eftersom jag ger bort alla böcker jag har läst. Försöker sprida runt dem bland mina vänner och nu har jag "gett mig på" mina grannar också. Har en grannkvinna med ansträngd ekonomi som gärna tar över mina böcker. Hon läser massor, men har inte råd att köpa speciellt många böcker själv. Är det ingen som vill ha dem skänker jag dem till vår second hand-butik som får sälja dem istället (där pengarna går till ett barnhem i vitryssland).
Slänga böcker skulle jag inte kunna göra. Det spelar igen roll vilken slags bok det är.

Anonym sa...

Här blir böcker slitna väldigt fort om de inte förvaras i en torr låda i en garderob, ungefär, därför känner jag inget dåligt samvete om jag kastar bort böcker som jag läst och som legat framme ett tag. Luftfuktigheten är så hög att pappret sväller, blir brunt och till slut börjar lukta lite fukt och mögel, så böcker varar inte lika länge här som det gör i t ex Sverige. Tyvärr! Så jag slänger, som sagt. Eller packar undan.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Så olika det kan vara Matilda. Har man täta bokskåp Australien eller hur skyddar man sig mot fukten? Problemen är sannerligen olika här i världen. Fuktskadade böcker är ingen fröjd. När jag tänker efter var alla böcker i Vietnam just liksom lite uppsvullna och buktiga...

Ango! Det är ju underbart att kunna sprida läsning omkring sig också som du gör! Egentligen skulle ju böcker cirkulera mer.

Matildas fikarum sa...

Biblioteken och bokhandlar har luftkonditionering, så där räcker böckerna längre. I folks hem tycker jag det är dåligt med bokhyllor över huvud taget, nog läser man, men det är inte samma allvar som i Sverige med att förvara och bevara. Man läser och ger boken till nästa som vill läsa. Rätt intressant, egentligen, för i Sverige har många som små bibliotek hemma, men man lånar inte ut något till någon.