fredag 5 februari 2010

Fina farsan!

Jag har varit och sett Josef Fares nya film. Den har inte premiär förrän om en vecka men jag kan i alla fall säga att den gjorde mig glad. Det är ett så ömsint och roande spel med våra könsroller, vem är stark, vem är svag? Måste man spela macho som man eller duger man precis som man är? Fares puffar på rollerna så man inser att det viktiga är ju att vara människa - inte en stereotyp. Jag lovar att återkomma till filmen nästa vecka. Till dess kan man läsa en intervju i Filter med Josef Fares. Så här säger han där:
"Jag är ett stort fan av Don Quijote, som tror att han är en stor och modig riddare, men som egentligen bara är förvirrad. Jag tror att folk som låtsas vara något de inte kan leva upp till är ett evigt ämne. Och det är ofta ett ganska manligt beteende."
På bilden Josef Fares med sin pappa Jan Fares som spelar huvudrollen i Farsan.

7 kommentarer:

Jenny L sa...

Det finns något innerligt och sympatiskt över hela familjen Fares. De känns äkta!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Josef och hans pappa känns väldigt härligt genuina - antar att du redan läst intervjun i Filter. De är med i Skavlans program ikväll också förresten såg jag nyss.

Pia sa...

Har läst intervjun i Filter och sett trailer till filmen på bion, vilket gör att jag verkligen ser fram emot att gå och se den.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Pia! Det är en film som gör mig riktigt glad - lustigt hur glad man kan bli av fina känslosamma gråtande män! se den aboslut. Många glada skratt!

Evas blogg sa...

Fares är klok. Jag ser fram emot filmen!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Såg just pappa och son Fares hos Skavlan - underbar intervju och farsan själv är helt sagolik, precis som i filmen!

Beatrice sa...

Vilken härlig familj! Jag ska absolut se Farsan, snart.