lördag 20 mars 2010

Klok författare på besök i finaste bokhandeln

Jag lyssnade på Nam LeSöderbokhandeln igår. Han såg sig omkring och sa att det var som att vara i en Candy Store för en bokälskare som han. Det var en härlig kväll, mycket större närhet och mer avspänt än på Kulturhuset då stämningen ibland blev alltför eterisk och högtravande ängslig. Nu var det ett samtal.
Jag frågade om hans bok översatts till vietnamesiska och jag blev glad över att den är det, Nam har varit tillbaka flera gånger till Vietnam och vill åka tillbaka för en längre period, sa han till mig som förstås inte kunde låta bli att fråga just det när han signerade min bok.

Nam Le säger saker om skrivande och läsande som jag känner igen mig i:
"Min bok handlar om vad det är att vara människa nu."

"Det är en intressant tid att vara författare för litteraturen har kanske den största möjligheten att spegla den nya märkliga värld vi lever i."

"Vi har allt inom oss för att komma nära en erfarenhet vi inte upplevt samtidigt som du aldrig riktigt kan förstå ens dina egna upplevelser"

"Jag är både seriös och naiv när jag skriver."

"Jag skriver därför att jag läser. Som barn läste jag vad jag ville - det är det stora med den kärleksaffären till läsning som började redan när jag var liten i vilken du kan vara hur promiskuös du vill."

10 kommentarer:

Magdalena sa...

Åh, jag är så himla ledsen att jag missade honom! Det blir ju ofta bättre författarmöten i mindre och mysigare sammanhang. Mina vänner som var där pratade sig varma om honom. Får väl börja med att möta honom i hans texter och hoppas på att han vill komma tillbaka till godisaffären snart igen. Läste att han bor i Frankrike, så det är ju inte så långt.

Unknown sa...

Det låter så härligt! Ska leta mig dit till den bokhandeln. Nam Le ska jag också leta upp...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Magdalena, visst är det fint med en "riktig" bokhandel. Kvällen igår var riktigt härlig!

Anne, Söderbokhandeln ÄR ett smultronställe.

Var dag bär guldkorn sa...

Vilken kväll! Söderbokhandeln är verkligen en pärla i Stockholm. Och intressanta författarmöten där – det kan knappast vara bättre. Ja, jag skulle också ha velat vara där igår. Men härligt med det du återger bara och få vara med på ett hörn. Tack för det!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Guldkorn, tack! Jag är glad att få vara din rappotör i världen ibland!

Monika Häägg sa...

Härligt! Många talar så varmt om denna Söderbokhandel. Den måste jag besöka någon gång. Nam Le finns redan på listan!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Monika! Min mardröm är att alla bokhandlar ska försvinna. Här är det verkligen en riktig bokhandel. När Akademibokhandeln på många ställen förvandlades till affärer för pyssel och bestsellers och suddgummin var det en riktigt tråkig utveckling!

Annika Estassy sa...

Så underbart att vara promiskuös när det gäller läsning, så ska jag beskriva mitt läsande hädanefter. Mer promiskuös än så lär jag väl adrig bli... :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt Annika! Vidlyftig är också ett ord vi väl kan använda om oss i samband med läsning - jag gillar att vara lite vidlyftig, ett ord som svävar glatt omkring tycker jag!

Anonym sa...

ah vad sot han var!!!! ellen