onsdag 17 mars 2010

Vad synd, en så duktig författare som släpper greppet efter halva romanen

Känner ni till Tatiana de Rosnay, en fransk-engelsk författare? Hon är mest känd för sin bok Sarahs nyckel som nu också filmas.Lyssna på henne här det är en underbar intervju (om du kan lite franska). Jag fick hennes bok Bumerang i brevlådan från fina Sekwa förlag i förrgår, det är en slags spänningsroman. Jag läste ut den omedelbart, den började så oerhört bra att jag inte kunde släppa den. Dessutom utspelar den sig på en av mina franska favoritöar, Noirmoutier. Men jag blev besviken. Den är spännande, men jag tänkte: Vad synd, en så duktig författare som släpper greppet efter halva romanen. Den kunde ha blivit så bra men den blev platt, slutet för huvudpersonerna är så ytligt så jag får rysningar. Men ändå har boken kvaliteter som gör mig nyfiken.
Det visar sig att Tatiana de Rosnay skrivit hela sitt liv. Sin första bok skrev hon när hon var 11, en roman till mammans födelsedag. Sedan skrev hon en om om året som togs emot seriöst och uppskattande av hennes familj, men ingen annan fick läsa den. 20 romaner skrev hon så innan hon debuterade. "Min familj sa aldrig att jag skulle bli författare, de såg mig redan som  författare, berättar hon i den roliga intervjun. Där säger hon också hur viktigt det är för henne att bli läst, mycket viktigare än att få litterära priser, försäkrar hon. "Jag har inte en litterär penna!" säger hon, "jag vill främst vara populär och få folk att sträckläsa mina böcker."
Det var det jag gjorde. Samtidigt som jag kände: Tatiana, du kan så mycket mer om du utmanar dig själv.

Inga kommentarer: