fredag 9 april 2010

Vad skulle du göra om det var du som vann 214 miljoner, lek med tanken?

Jag läser Mymlans blogg och hon ställer den fråga man kan inte låta bli att grubbla på: Om det var du som vunnit de 214 miljonerna, vad skulle du göra då? När jag är som fattigast brukar jag skrapa ihop pengarna i botten på väskan och köpa en trisslott, hoppet finns alltid. Vad skulle jag alltså göra. Vi begränsar oss kanske till fem saker, tänk snabbt och skriv spontant.
1. Jag skulle betala alla mina och mina barns lån och skaffa oss alla bra bostäder
2. Jag skulle ordna en helt otrolig fest för mina vänner på ett varmt och vackert ställe
3. Jag skulle åka till den barnby i Vietnam jag ger stöd till och göra en utbildningsplan för ungarna
4. Jag skulle fixa alla de saker jag drömmer om i mitt sommarhus men inte har råd att göra
5. Jag skulle ge ut en hel mängd av mina vänners böcker i vackra band - allt det som som de kommersiella förlagen nobbar och sedan sprida dem över landet

Nu är det din tur!!!! vad skulle du göra?

6 kommentarer:

Victor Estby sa...

Vackra bilder, Eva. Hoppas du vinner 214 miljoner!

Gunilla sa...

Jag har bloggat om detta:

http://gunillasblogg-gunilla.blogspot.com/2010/03/veckans-bloggtema-miljonvinsten.html

men jag glömde det där med böckerna. Jag skulle återutgivit mina böcker i ny upplaga i inbundna vackra band :)

Mvh Gunilla

Annika Estassy sa...

Om jag vann så mycket pengar skulle jag först och främst drabbas av panik! Sedan skulle jag göra som du, se till att jag var skuldfri och köpa bostäder till barnen. Investera i vår lilla stuga och köpa ett vackert släkthus i Frankrike. Jag skulle sluta att lönearbeta och istället ägna mig åt välgörenhet, resor och njuta av livet. Sysslolös skulle jag inte kunna vara så jag gissar att just välgörenhetsbiten skulle ta en hel del tid i anspråk såvida jag inte blir bokförläggare förstås...

Granne med potatisodlaren sa...

Lite som du. Bostäder till hela familjen. Sen skulle jag stödja kulturprojekt för barn. Jag skulle skapa ett förlag för böcker som jag skulle vilja läsa. Jag skulle satsa en del på den skola som jobbar mest systematiskt mot våld i skolan för att de andra skolorna skulle få en god modell.
Sen skulle jag ordna en resa med båt från Luleå till Ystad. Alla som ville skulle få åka med och uppleva både den svenska och finska skärgården. Det skulle jag.
Vad härligt att börja en lördagsmorgon med kaffe och drömmar.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Håll tummarna Victor! Kanske skulle ta och spela en rad idag?

Gunilla - såklart jag också skulle köpa rättigheterna till alla mina böcker, ge dem till min brorsdotter Saras förlag och trycka dem i synnerligen vackra band! Och betala inspelningen av Bärböckerna förstås och själv statera!

Annika, du tänker som jag, inte skulle man sälja sitt lilla hus och köpa ett nytt flådigt? Nej men man skulle kunna rusta upp det väldigt fint! Och släkthus i Frankrike... det skaffar du nog ändå?

Kaffe och drömmar, Eva... det är fint. Härliga drömmar. Det känns som om vi alla samlas i bokbranschen?

Jenny L sa...

Köpte en trisslott i dag - vann inga 214 miljoner, inte ens 25 kronor. Jag vågar knappt fundera över vad jag skulle göra om jag hade miljonersmiljoner. Vidareutbilda mig kanske... Satsa på socialantropologin som jag älskar och hoppas på jobb inom det området. Fixa lite med huset kanske. Resa jorden runt. Dela med mig till familjen. Donera till välgörenhet för kvinnor och barn över världen, framför allt i Afghanistan - gärna engagera mig mer i det också.
Jo, nog går det allt att leka med tanken.

Ps. (Här kommer lilla ps:et) Läser att du prövat dina nya FINA löparskor. Härligt va?