lördag 16 oktober 2010

Här finns en litterär kontinent att upptäcka

Jag läser en så fin novellsamling. Kärlek x 21 heter den och det är kvinnliga författare med afrikansk bakgrund som skrivit dessa noveller som Tranan ger ut. Tranan är det lilla förlaget som öppnar nya världar med sin ambitiösa utgivning av litteratur som de stora förlagen inte satsar på i sin jakt på bestsellers.
I Afrika bor mer än 900 miljoner människor i 54 länder, ni vet hur få romaner som översätts från dessa länder och hur otroligt få kvinnliga författare därifrån som blivit översatta. Här finns en litterär kontinent att upptäcka, som Tranan säger.
Ama Ata Aldoo skriver i sitt förord att afrikanska författare förväntas skriva om hungersnöd, militära regimer - ja elände kort sagt.
Men det skrivs också om kärlek, i Afrika. Läs boken, den är fin.

3 kommentarer:

Annelie sa...

Tack för tipset. Ska kolla om den finns på mitt bibliotek!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annelie! Titta in på Tranans hemsida, de ger ut så fantastiska böcker. Deras barnförlag Trasten likaså. Man kan köpa på nätet för det är ju tyvärr inte deras böcker de stora bokhandelskedjorna satsar på! Eller beställa på biblioteket så klart.

Annelie sa...

Jag brukar försöka stötta de mindre förlagen (och bokhandlarna). Men för tillfället har jag förbjudit mig själv att köpa böcker, så det får bli bibblan!