söndag 7 november 2010

Mina drömmars stad är en härlig teaterupplevelse - missa den inte!

Enskedespelet samarbetar med Södra Fot och sätter upp Mina drömmars stadReflexen i Kärrtorp. Det är sådan teater jag älskar med entusiasm, konstnärlig fantasi och ett budskap som talar till mig. Inga pengar - men med glöd och fantasi gestaltar ensemblen i Kent Ekbergs regi  en föreställning med kraft och vilja. Klart jag är partisk, jag var med och startade Enskedespelet i början av åttiotalet och det är sådan här levande kraftfull teater jag älskar.
På den lilla scenen i Kärrtorp ryms ett sjuttiotal personer, en böljande folkmassa som gestaltar Fogelströms Mina drömmars stad på ett sätt ni aldrig sett den förut.
Kent (på bilden från Enskedespelet i Margaretaparken) har en magisk förmåga att skapa teatrala bilder av en mängd människors kroppar, men också låta de enskilda människoödena vi minns från böckerna lysa. Bland annat med hjälp av Mats Nörklits fina musik
En extra eloge till scenografi (Johanna Mårtensson) och kläder/smink (Paulina Åhnberg). Med enkla medel som plastpåsar och lådor skapas en vacker omväxlande scenbild och kläderna i olika typer av jeanstyg är kongeniala med uppsättning och text.

För mig är det här en klockrent underbar föreställning. Ila till Kärrtorp, det blir inte så många föreställningar och jag tycker ni ska unna er denna upplevelse!

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Så sugen jag blir på att se denna föreställning! Men tyvärr är det ju alldeles för långt borta. (Suckar!)
Älskar "Mina drömmars stad"

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Synd Monika! Något säger mig att du verkligen skulle gilla denna uppsättning:)