måndag 1 november 2010

På väg ut i stora världen som blivit så mycket mindre än när jag var ung

Jag har en nattgäst på min soffa, brorsdotter L som drar till Australien idag. Fyra unga tjejer som åker iväg på sitt livs första långa resa på egen hand. På min tid åkte man till Frankrike, nu är världen öppen. L diskuterade med min E som nyss kom hem just från Australien. Världen ligger öppen och väntar på dem. Kanske Japan också, säger L, innan jag åker hem till Östersund. Jag har en kompis i Tokyo, där kan vi bo ett tag.
Små tjejer i en stor värld som ändå är så mycket mindre nu och har så mycket större möjligheter till resor än när jag var ung. Som förälder är man orolig när de packar väskorna och drar. Men i mitt hjärta är jag alltid med dem och vet att jag skulle ha gjort precis likadant om jag var 20 idag.

7 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Åh, det är både läskigt och härligt. Här hemma satsar S på att komma iväg på vårvintern. Och som du skriver hade jag varit 20 idag hade även jag rest så långt jag kunnat.

cruella sa...

De måste ABSOLUT åka till Japan om de har möjlighet, hälsa det:-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva Granne, man står där i dörröppningen och vinkar, försöker se glad ut och tänker: Kom välbehållen tillbaka!

Cruella! Det ska jag hälsa.... och jag vill också åka dit!

Anonym sa...

Världen är mindre, mest på gott tror jag. Klart våra "små" ska se världen!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Carina, med mödrar som vi som reser runt så är det inte underligt att de själva också vill pröva vingarna, fågelungarna...

Jenny L sa...

Reslusten smittar av sig till hon som just nu sitter på sitt arbete och googlar efter resor...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Bejaka reslusten Jenny!