lördag 4 december 2010

Import av snögubbar och vita fluffiga brudklänningar

Jag är glad att de inte julskyltar i Hoi An. I Hanoi var det absurt många stora snögubbar på några fik längs sjön och en massa tomtar. Det såg märkligt ut. Ännu märkligare var det vid hotell Metropol när vi kom dit en dag. Det var nämligen minst trettio brudpar i parken utanför. Och brudarna var klädda i hela den västerländska drömmen om vita fluffiga klänningar, det var som om parken var fylld av vackra hårt sminkade dockor med tyll och satin och pärlor. Brudgummarna försvann i vimlet eller såg ut som statister. Det var dom också, insåg jag, när jag såg alla fotografer med kameror med jätteobjektiv. Det var nog helt enkelt ett modereportage för brudklänningar á la väst. De vietnamesiska klänningarna är så vackra ... varför dessa gräddbakelseklänningar? Same same i hela världen.
Själv ska jag nog be Thi sy mig en An sai med sidenbyxor till. Ni vet den långa smala klänningen med slitsar i sidan i vackert tyg som är den traditionella dräkten i Vietnam. Gamla kvinnor har dem i sammet med en liten jacka till. Jag anammar modet här så blir det lite utbyte!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Detta anammande av västvärldens modeller retar jag mig på här också! Här går man så långt att man gör vad som helst för att ha vit hy. Man har alltid paraply osv.

Sy upp något kul och vackert till dig! Ta det lokala modet med dig hem till stereotypernas värld!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Carina, här också finns massor av "whitening"-krämer, långa handskar upp till armbågen, vidbrättade hattar, paraplyer.... brudarna var bleksminkade med bara litet ljusrosa rouge

Anonym sa...

Det är så himla synd att "vi" står som modeller för vad skönhet är, jag tänker ofta på det här på ön. Kvinnorna är så vackra, ljust, ljust bruna, gyllentonade, dessa djupa ögon, vackert hår som faller så underbart...men nej då, håret ska fönas rakt, huden ska blekas, linser i ögonen eller i alla fall blå ögonskugga...