söndag 30 januari 2011

Söndagsmiddag med La Famiglia

Söndagskycklingen puttrar i ugnen, den ska steka över två timmar på låg värme med massor av timjan och citron, allt enligt Nigella. Ska bli spännande att smaka. Familjen kommer, jag gillar söndagsmiddagar med La Famiglia. Som när jag var liten. Det bästa som fanns till efterrätt var då det nya:  Konserverad frukt från Del Monteplåtburkar med vispad grädde till. Skulle inte tro att det vore populärt idag!.Och juice drack vi till maten när det var fest, jag minns den metalliska smaken. Vin var otänkbart liksom alla former av sprit. Det drack man bara inte i mitt hem när jag växte upp. Till maten drack man mjölk, så det så. Eller den plåtiga juicen när det var fest.

4 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Ditt inlägg får mig att längta efter en ny bärbok!!! Kommer det en sådan? Kram Kim

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kim, i min fantasi är jag allt oftare i bärvärlden, så vem vet :)

Granne med potatisodlaren sa...

Sitter här med en tömd Del Monteburk. Någon har vaknat i natt och ätit en dessert. Jag som skulle göra mimosasallad...

Plåtsmaken i apelsinljusen, vilka minnen. Vilken lycka när det kom djupfryst juice.

Det är verkligen härligt med söndagsmiddagar tillsammans. Du måste berätta om Nigellas recept.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva! Vad roligt med din Del Monteburk... och att du också minns glädjen med den djupfrysta juicen.
Jag blev besviken på Nigellas kyckling, den blev torr fast vi precis följde receptet, hur den nu kunde bli det! Det blir mycket godare att laga i den gamla lergrytan och låta det puttra länge i den. Vi blev besvikna! Fast middagen var ändå hur trevlig som helst.