torsdag 24 februari 2011

Underbar spännande kärleksfull bok för alla åldrar

Jag har läst en bok som jag är helt kär i.  Den är skriven av Neil Gaiman, en författare som jag ganska nyligen fått veta något om, och heter Kyrkogårdsboken. Jag tvekade först, en roman om ett barn vars föräldrar mördas, som själv som bara ettåring tar sig till en kyrkogård och sedan adopteras av de döda och kallas Ingen ... Det lät för makabert. Det är det inte. Det är roligt, spännande och kärleksfullt att följa hans liv bland de döda som den ende levande invånaren på kyrkogården. Över honom finns ett hot, mannen Jack som dödat hans föräldrar ger inte upp kampen att hitta och döda honom.
Ingen lär så fint känna kyrkogårdens döda som tar hand om honom och undervisar honom om livets värde, språk och nyttigheter som att kunna göra sig osynlig. Till slut kanske han är mogen att gå ut bland de levande och leva sitt liv.
Vilken märklig och fint skriver fantasyroman. Den är utgiven på Bonnier Carlsen och är alltså klassad som ungdomsbok. Tänk inte på det om ni har fördomar mot ungdomsböcker vilket jag ju förstås inte har. Läs den, det går inte att inte tycka det är en härlig bok för alla åldrar från kanske tioårsåldern och uppåt hur långt som helst!.
Jag tycker mycket om den svenska språkdräkten av Kristoffer Leandoer. Det är bland annat så härligt hur de döda presenteras med årtalen på deras gravstenar och de ord som är skrivna på stenen, ålderdomliga citat. "Fröken Letitita Borrows Församlingens Ungmö (hon gjorde ingen harm i all sin lefnads dagar. Vandrare kan det samma sägas om Dig?)"
Gaiman skriver för både barn och vuxna, han älskar att blogga och twittra och svarar glatt på frågor  får jag veta i Svenska dagbladet där Karin Svensson har gjort en mycket intressant intervju med Gaiman! Läs den här

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag såg en av hans böcker som teater, Coraline. Väldigt bra. Tack för tipset!
MiaM