fredag 25 mars 2011

Gun-Britts kloka välskrivna funderingar

Natten utan sömn kräver kloka ord och välskrivna texter. Jag är lite orolig och tankarna överfaller mig. En lämplig bok är en  pocket av Gun Britt Sundström. Bitar av mig själv, en generationsbok heter den helt enkelt och den innehåller just kloka synnerligen välskrivna funderingar om diverse i livet. En del äldre texter, en del nyskrivet. Just nu har jag läst ett berörande inlägg om hur hon sörjde sin pappa när han dog. Hennes språk är så klart och precist och hon verkar fundera på liknande saker som jag.
Jag läste alltid med nöje hennes skriverier i DN med kloka iakttagelser och oväntade vändningar. Hennes funderingar  gör läsandet  så nöjsamt just för att de sätter igång mina egna tankar. Och inte minst minnen. Perfekt samtalspartner i natten när jag inte kan sova och vill avleda mina egna tankar från oroligt ältande.

Inga kommentarer: