söndag 20 mars 2011

Klaustrofobiskt om mobbning

Den självlysande månen gjorde det svårt att sova i natt. Boken jag grep tag i gjorde det inte lättare att somna. Jag läste Underjordiska timmar av Delphine de Vigan (Sekwa förlag, översättning Helen Enqvist). En stark men ångestframkallande roman om att bli utfryst på jobbet och sakta inse det, sakta förlora fotfästet. För det är ju skamligt och skuldbelagt också att erkänna att man är utfryst och mobbad, in i det längsta kämpar huvudpersonen men till slut blir vardagens alla små onda handlingar för mycket. När hon sitter ensam i ett rum invid herrtoaletten utan fungerande dator, när ingen längre vågar tala med henne för att själv inte bli stämplad...
I olika grad har vi säkert, i skola eller på arbetsplatser, sett samma fenomen. Jag vet en arbetsplats jag var på där alla tystnade, terrorvapnet var att inskränkningar skulle göras, den som bråkade var nästan garanterad en plats på nästa uppsägningslista. Jag minns ansiktena på de som blev uppsagda, sorg, förvåning, smärta. Det gjorde ont, man var maktlös.
Ja det är ännu en suveränt skickligt berättad nutidsroman, fint skriven och med ett skakande ämne, från Sekwa.

9 kommentarer:

Anonym sa...

vilken fin recension, jag blir verkligen sugen på att läsa den.
Vackert omslag också!
ellen

Anonym sa...

Jag håller med Ellen, omslaget är superläckert! Och din recension får mig att vilja läsa boken!

Trillingnöten sa...

Jag vill också läsa, trots det hemska ämnet...Jag har sett sånt och det är inte roligt. Det är fruktansvärt. Som tur är, är jag äldre och klokare idag och vågar stå på mig. Det är viktigt.

Elisabeth sa...

Själv tycker jag ofta att det är tungt att läsa sådana här böcker. Får ofta svårt att sova så de lämpar sig bäst för dagsläsning. Ofta behöver man samtala kring innehållet. Tyvärr är det nog en hel del som har varit utsatta för detta.

Evas blogg sa...

Tack för tipset!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det är en svår bok att läsa, Elisabeth, men den är så bra skriven att det är svårt att släppa den.

Eva, tror du uppskattar den! Sekwa ger verkligen ut bra böcker.

Evas blogg sa...

Jättebra att du tipsar!

Björn Hultman sa...

Mobbning på arbetsplatserna blir vanligare och vanligare. Problemet här är ju att vuxna är inte bättre än barn och därför lär sig barn av hur vuxna gör. 300 vuxna personer tar sina liv som går att relatera till mobbning/utbrändhet på jobbet. Då är det viktigt som vuxen att agera i tid, att våga försvara sina kollegor om något händer. Civilkurage kallas det!

Jag föreläser ute i skolor om ämnet och även bloggar om det. Ta en titt på den!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Björn, vilken fin blogg du har - och vilket fantastiskt arbete du gör när du åker runt och talar om både den mobbning du blev utsatt för och vad man kan göra. Civilkurage, det är verkligen viktigt!