lördag 2 april 2011

Modeller med pinntunna lår, så smala att man kan skära sig på deras höftben

Jag bläddrade i Damernas Värld i Mora, var trött, ville bara bläddra och koppla av. Inte kopplade jag av, jag blev i stället riktigt deprimerad. Här har debatten förts i årtionden om utseende, om anorexia, om sjuk idealbildning i media. Många tidningar idag har fler modeller som ser ut som du och jag, de lyfter fram kvinnor i olika storlekar och åldrar. Så icke denna tidning som tydligen vill bli ett exklusivt modemagasin. Jag stirrar med häpnad på de mycket unga, extremt långa och smala modellerna och blir riktigt ledsen. Deras lår är tunna pinnar, deras överarmar likaså. De är utdraget långa och alldeles overkliga.
DV hotar med att visa baddräkter i nästa nummer. Jag antar att dessa stackars unga flickor med höftben man kan skära sig på och utan bröst är modeller då också. Jag tänker inte köpa DV för att titta. Jag fick så nog av detta nummer som inte talar till något i mitt liv. DV verkar inte bry sig det minsta om vilka ideal man skapar med sina anorektiska sjukligt smala modeller. Fy!

8 kommentarer:

Enn Kokk sa...

Jag kommer osökt att tänka på en gruk av Piet Hein, fritt översatt till svenska av mig:

"Damer utan fett på
har skarpa kanter mitt på."

KaosJenny sa...

En vanlig enkel bojkott borde ju funka... Vi bojkottar alla tidningar där folk inte ser vanliga ut...

Jane Morén sa...

Precis så där kan konsumenterna kraftigt påverka utbudet. Just genom att göra som du gör Eva, avstå från fler nummer. Superbra! Håller helt med dig om kroppsidealen också!

Trillingnöten sa...

Jag är väldigt trött på att se modeller som inte representerar mig eller många andra kvinnor (mer än 14åriga tjejer, om ens det)...Alla pratar om förändring, men vem gör den? Tidningarna pratar om det ideligen, men ingen tar steget fullt ut...

jenny sa...

Jag tycker det blir värre och värre vad gäller modellernas utseende. Läste nyligen om en modevisning för något stort märke där en ung (smal, androgyn)kille använts för att visa damkollektionen - han hade tydligen rätt mått...

Sanne sa...

Man blir både trött och ledsen när man ser sånt. När min dotter var yngre så var jag dessutom orolig
för hur det påverkade henne...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Enn, inte är det något vidare med de skarpa kanterna :)

Jenny, det är en backlash tycker jag. Ett tag var de fler modeller i olika åldrar, fler mulliga modeller, nu är det tillbaka igen - DV-modellerna jag skriver om är så magra att de har pojkkroppar.

Jane, jag tänker då inte ge mitt stöd=köpa några tidningar med anorektiska modeller!

Trillingnöt, det är väl så helt enkelt att så länge vi köper så ger vi vårt stöd!

Kaos-Jenny, vi får tipsa varandra om bra tidningar som ändå ger oss tips om mode och flärd, det är ändå något jag gillar att läsa om ibland:)- och så bojkottar vi anorexiatidningarna!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Sanne visst blir man ledsen och arg över tidningar som har det underliggande budskapet att vi inte duger som vi är! Att vara ung idag med denna idealbildning, det är inte lätt. Det är inte lätt att vara mamma heller och motståndsrörelse mot sjuka kroppsideal!