fredag 22 april 2011

Påskekrim: Deon Meyer skildrar Sydafrika idag

Det kanske är  fel tajming att läsa en otroligt spännande bok med två unga amerikanska backpackers som hamnar i helt fel sammanhang i Sydafrika just innan ens dotter ska dra iväg på tre månader till inte helt stillsamma länder i Sydamerika? Det har jag ändå gjort.

Det är tidig morgon och en ung amerikansk kvinna rusar upp för sluttningen på Taffelberget i Kapstaden, brutalt jagad... Jag slukade Deon Meyers nya bok (Weylers förlag). Han är en sydafrikansk författare som skriver inträngande skickliga kriminalromaner om livet i Sydafrika, ett land så präglat av våld. I dagens Sydafrika finns, vid sidan av det hopp man vill känna om en demokratisk utveckling, också ett mörkt stråk av våld och korruption och han skildrar det så intensivt och väl att jag till och med står ut med ytterligare en trött, tidigare försupen manlig polis som huvudperson - annars ett av mina hatobjekt  i samtida deckare eftersom de förekommer så otroligt frekvent. Den senaste boken, Tretton timmar, är den mest spännande jag läst av honom. Kunde inte släppa den. Men som sagt, mardrömmar gav den mig!

3 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Oj, den lät spännande! Tack för tipset!
Håller med dig om att det nog inte var rätt bok att läsa just nu för dig, men jag är lite så där också... När jag ska ut och flyga "råkar jag" ofta se katastroffilmer om flygolyckor etc. Kanske vill vi vara förberedda?!
Ha en underbar helg!
Kram Kim

Granne med potatisodlaren sa...

Vad kul att vi läser samma bok. Jag började igår kväll. Det ska bli spännande att se om jag gillar den. De tidigare böckerna har jag både tyckt om, och tyckt varit något våldsamma. Men verkligheten är ju inte mindre våldsam i Sydafrika.

KaosJenny sa...

Spännande, tack för boktipset, alltid kul med något som är lite annars. Ibland trillar man över böcker som kanske inte lika lämpliga som aktuella. Kram