söndag 22 maj 2011

Fotografiska - ett museum som vinner mitt hjärta

Först var jag ganska irriterad på Fotografiska museet av olika anledningar, priser, en viss snorkighet med mera. Jag vill därför nu säga - efter några besök där -  att det är en fantastisk lokal som jag tycker många ska upptäcka. Dels är det ofta överraskande och spännande utställningar, dels finns caféet som är riktigt trevligt och har en vidunderlig utsikt. Ikväll har vi varit där och firat ettårsjubileum av museets tillblivelse. Vi passade på att titta på Albert Watson-utställningen. Han slog igenom 1973 med ett svartvitt porträtt av regissören Alfred Hitchcock som håller i en nackad gås. Bilden symboliserar  fotografens porträttfilosofi ”the bigger the personality, the simpler the photo."    
Fotografiska är värt ett besök. Jag inser att mitt årskort var en bra investering!

3 kommentarer:

Sanne sa...

Synd att man bor så långtifrån...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Sanne! Rätt som det är kommer du till Stockholm, då är Fotografiska värt ett besök!

Jane Morén sa...

Du har fått mig att börja fundera på ett årskort. Det är ju så nära också, vore kul att känna sig fri att inspireras närsomhelst.