måndag 9 maj 2011

När markisdrömmen inte blev verklighet

Jag har bjudit in till balkongträff  med kallt rosévin under min nya gröna markis.... jag har drömt om markisen i sju år och sparat pengar. Ingen kan fatta hur dyr en markis är. Idag skulle den äntligen komma. Men de två killarna som bar in den måttbeställda markisen knackade i väggen, skakade på sina huvuden och sa att "Nä... det här går ju inte. Ytterväggen är puts med bara frigolit, ingen bärande vägg, alltså ingen vägg som kan bära en tung markis."
De svor över killen från deras firma som var här för en månad sen,  som knackade i väggen och sa att det gick bra. Snopet eller hur? Men det var glada killar. Trots allt. "Tänk på hur mycket pengar du sparar", sa dom uppmuntrande och gick iväg med markisen, "för oss är den är måttbeställda markisen nu bara en förlust."
Men en förlust är det för mig också! Jag hade förställt mig oss sittande där i den vänliga gröna skuggan, drickande rosé, jag hade tänkt sitta i skuggan och skriva..
Men okay. Det får bli  parasoll i stället! Några tips?

2 kommentarer:

Karin sa...

Hjälp! Ingen bärande yttervägg? Kan det vara så – bara puts och friggolit? Luta dig för guds skull inte mot den väggen!

Det går att bygga en träram, kanske, där man kan spänna upp precis vad som helst, solskydd, regnskydd, färgglada vimplar, tvätt...

Eller solhatt. Jag dricker gärna rosé i solen, med solhatt på!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Killarna som kom med markisen knackade i väggen och skakade på huvudet, de ville inte ens provborra av rädsla att jag skulle få in fukt i väggen. Så.... parasoll och solhattar till alla är den billigare lösningen :)