fredag 23 december 2011

Dan före dan gör jag som jag är van

O forna tiders kvinnor, vad de slet i sina hem inför jul. Jag minns att mamma diskade allt porslin, torkade ur skåpen, lagade massor av mat. Allt skulle vara så perfekt. Å andra sidan hade vi få rum och inte så många saker. Det var ett annat liv. Min pappa deltog inte i hushållsarbetet, däremot tog han in granen och satte upp julgransbelysningen - och efter julmiddagen med hela släkten så var det alltid mamma och fastrarna som diskade och jag minns hur jag redan som liten tyckte det var orättvist att alla män satt kvar i vardagsrummet medan mammorna diskade i köket, kokade kaffe, tog fram allt hembakat.
Minnen.
Kvällen före julafton har vi verkstad. Lägger in paket, rimmar, lägger sista handen vid julmaten. Fixar granen. I år var vår gran så kraftig att stammen var för tjock för julgransfoten. Vad gör man då? Elin lånade såg av grannen och sågade mödosamt bort de tjockaste bitarna så vi kunde tränga ner den i foten.
Nu rimmar Elin och Ellen på de paket jag ska få, det är därför jag skriver på datorn, jag är tillfälligt utkörd från köket.
Det är vi tre som är hemma nu. I morgon kommer resten av familjen.
Men vet ni vad, ingen av oss tre har någon lust att sätta upp julgransbelysningen. Men det måste ske. Inte kan vi acceptera att det skulle vara en pappauppgift :)
Nu måste jag rimma!!!

3 kommentarer:

Karin sa...

Men hallå, det blir ju så fint när julgransbelysningen är på plats. En tacksam uppgift som man inte ska släppa ifrån sig i onödan! Något som verkligen syns och som det strålar om.

Mysigt med rimstuga, jag har kommit av mig lite med sånt. Ska gå och lägga mig och fundera på lite lämpliga rim. Allt gott och god natt!

KaosJenny sa...

Mm, julen var nog ofta orättvis förr men jag vet inte om den blivit bättre... Ha en mysig jul. Kram

Anneli Stålberg sa...

Hoppas att du har en riktigt skön och fridfull jul!